Musik Entreprenørskab i den digitale tidsalder: Nøglen til en bæredygtig musikkarriere

Følgende Blog er mit take på hvad man bør tage med fra videoen, som kan ses længere nede på siden.
Videoen "Klædt på til musikbranchen (1:10) - ENTREPRENØRSKAB" tilbyder værdifulde indsigter i, hvordan musikere kan navigere i den digitale musikbranche og skabe en bæredygtig karriere. Christian Taagehøj, studielektor på RMC, og musiker Luna Ershahin deler deres erfaringer og giver konkrete råd til håbefulde musikere.
Analog VS Digital musikbranche.
I 2000 skete der en revulotion i digitalisering af musik og salget faldt voldsomt, folk var i tvivl om hvad der skulle ske med ranchen
Kendetegn ved den analoge musikbranche frem til år 2000
begrænsede formater, CD, kassettebånd, vinyl
Begrænsede kanaler man kunne udgive på
Gatekeeper, såsom labels og anmeldere, samt medier der trykte disse anmeldelser
Kendetegn ved den digitale musikbranche
Ubegrænset formater
Ubegrænset kanaler som man kan udkomme på
Langt færre gatekeepere
Vil du lærer mere om udgivelse på streaming? Så læs med her
Ellers chek viben af lydstudiet ud på videoen her, fra The Hideout Studio
Christian fortæller om hvordan antallet af gatekeepere i dag kan gøre det sværere at tjene penge på at udgive musik i dag, da konkurrencen er blevet kæmpestor, alle kæmper om lytterens øre og man bestemmer selv som artist, om musikken skal udgives.
"Det er ikke Entreprenørskab at udgive sin musik på streaming"
Sådan fortæller Christian, han mener ikke at det er entreprenant at udgive på streaming eller turnere på regionale spillesteder. Han er nogle bud på hvad det kan være:
"Innovation = Introducerer noget nyt for nogle andre, som skaber værdi for dem."
Som kunstner kan man stille sig på en akse, med en Auteur på den ene side og værdiskaber på den anden side.
Auteur = Den der skaber kunst for kunstens skyld alene / Man håber på at der er et behov blandt et publikum.
Værdiskaber = Én der finder og skaber behov, finder eller skaber behovet og kender sin målgruppe. Som værdiskaber har du et Modtager fokus, uden nødvendigvis at ændre sin kunst for at arbejde med målgruppe.
Live sessions er en god måde at vise både publikum og bookere hvad du/ I kan!
Se mere om denne type optagelser på www.thehideout.dk
"Det bredere kunstnerskab"
Christian understreger at det er vigtigt at have en bredere forståelse for, hvad en kunstners forretning kan bestå af.
Jeg kan kan kun stemme I, det giver utrolig god mening at tænke på hvad man kan tjene sine penge på, frem for evigt og altid skulle se på hvordan man kan udkonkurrerer sine konkurenter, eller kæmpe om den samme målgruppes / bookeres opmærksomhed.
Det bredere fokus kunne være at lave musik sammen med partnerer, fx kommercielle partnere, fonde, organisationer, NGO´er , det offentlige osv.
Man kan med andre ord forsøge at skabe et samarbejde med mange partnere på en gang.
Her vil jeg så helt stilfærdig bryde ind og gøre kort reklame for indspilning af høj kvalitet, også i sit demomateriale, som man sender rundt i de indledende samtaler omkring et samarbejde med ovenstående. The Hideout Studio beskæftiger sig ofte med den type projekter, hvor vi i samarbejde med komponister skaber et produkt, som kan sendes til diverse samarbejdspartnere. The Hideout Studio tilbyder, Indspilning, mixing, mastering, video, foto og distribution af musik.
Og husk - Hvis du har udgifter der sikrer og vedligeholder dine indtægter som honorarmodtager, så er disse ofte fradragsberettiget! Tjek www.skatformusikere.dk ud ;)
Hvor er digitaliseringen i evalueringerne?
Christian beskriver hvordan at succes i den digitale tidsalder måles med succeskriterier fra den analoge tidsalder, fx ser på antal streams på Spotify som sammenlignes med hvordan man førhen solgte CD´er. Han påstår også at mange strategier i det moderne marked kan hænges op på strategier fra det gamle analoge marked, herunder:
3 måneders album kampagne
single 1, single 2, album, Tourné
Christian mener at disse strategier er forældet, da pladesalget skulle have en udløbsdato, så forretningerne, som dengang solgte CD´er, kunne se om det var rentabelt at have disse stående i butikkerne.
Christian påpeger, at denne tilgang til tid ikke længere er releavant i den digitale branche, da tid er en helt anden faktor i den digitale tidsalder, da musikken ikke "tages ned af hylderne" efter x tid. Musikken bliver med andre ord ikke irrelevant, musikken vil altid ligge tilgængelig og altid være nyt for en ny lytter.
Album, EP og Singler i den digitale verden
Hvorfor taler vi om disse begrænsninger, nu når de ikke længere eksiterer? Det stiller Christian spørgsmålstegn ved. Før i tiden indspillede fx The Beatles "Sgt. Pepper" i den form de gjorde, fordi de ganske enkelt ikke kunne lave den længere, men det ville de jo kunne gøre i dag.
Succeskriterier i den digitale musikbranche.
Christian opstiller nogle succeskriterier for udgivelse
Dvæl ikke ved antal streams, de kan altid komme senere, men man bliver nød til at tage skridtet videre.
Fasthold en motivation for at gå et skridt videre, alle de aktiviteter man laver er markedsføring af dig som artist, og eftersom at lyttere bliver kanaliseret ind på din profil ( Fx Spotify) så bliver nye lyttere præsenteret for hele dit katalog og ikke kun det materiale som du markedsfører.
Hver gang man gør noget som artist, så har man muligheden for at få nye lyttere ind på sin profil
Effectuation - Et positivt syn på entreprenørskab
Christian fortæller om teorien omhandlende Effectuation:
Casual Tænkning:
Casual tænkning - "Hvis vi kan forudsige fremtiden kan så kontrollerer den"
Vi kan selfølig ikke forudsige fremtiden
Man opgøre sine midler, kompetencer og ressourcer, hvorefter disse sættes i gang med at arbejde mod målet.
Dette mener Christian ikke er logisk, da der indbygget i denne tilgang er en ide om, at man kan spå om fremtiden, han ser tværtimod Entreprenøriel tænkning som vejen frem.
Entreprenøriel tænkning:
"Hvis vi kan kontrollere fremtiden, så behøver vi ikke at spå om den."
Selvindsigt :
Hvem er jeg?
Hvad ved jeg?
Aktiv netværker, der arbejder med partnere
Hvem kender jeg?
Med de midler (m) du har til rådighed du har lige nu skal du overveje:
Hvad er det næste logiske skridt i din karriere.
Hvilke potentielle mål kan du se ude i fremtiden?
De midler du har til rådighed lige nu bør afgøre dit næste skridt i din karriere, man må hele tiden tage nogle valg og gå i forskellige retninger.
Tænk over det, hvem tænker du på som en entreprenant, som har gået en lige vej fra a til b?
Jeg, Jacob, var personligt tømmermesterens søn, som valgte ikke at gå efter min fars virksomhed, for derimod at komme på musikkonservatoriet, hvilket pt er en karriere som glorificeret ballemusiker samt selvstændig.
Forretningsmodeller og Karrieremodel
Christian beskriver kort, som i ultrakort forøvrigt, hvordan Osterwalder Business Model Canvas hænger sammen, men han mener ikke at den er tidsvarende, men han ser den som et værktøj som en kilde til Ideudvikling
Modellen består kort af disse parameter i forhold til sin kunde 1) Hvilke kunder man gerne vil henvende sig til
2) Værditilbud - Hvilken værdi leverer man til kunden
3) Hvilke aktiviteter laver man til kunden
4) Hvilken kanal bruger man til at leverer denne værdi til kunden
5) Hvad er det for en relation man gerne vil skabe
Modellen er et økosystem, hvor alle led er afhængige af hinanden, hvilket Christian bruger som en kilde til Idéudvikle. Nyt element i modellen = Gentænk hele modellen
Hans eksempel: Ny målgruppe?
Hvilken kanal skal du bruge for at nå dem?
Hvilken relation vil du gerne skabe til denne målgruppe?
Kan du det på den givne kanal?
Hvilken værdi vil du tilbyde målgruppen?
har du ressourcer/ midler til at arbejde med målgruppen?
Hvilke partnere kan eventuelt hjælpe dig?
Hvad med det økonomiske?
Husk at de fleste udgifter der er i forbindelse med dit arbejde som honorarmodtager er fradragsberettiget læs mere på www.skatformusikere.dk
Her er et link til videoen
Comments